ایران سرزمینی با تنوع آب و هوایی و گونه های گیاهی منحصربفرد اما خام فروش، پتانسیل بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در کشور

به گزارش کلوب آگهی، در حالیکه گیا هان دارویی کشت شده در ایران به راحتی می ­تواند جوابگوی صنایع کشور باشد اما تقریبا همه صنایع نامبرده، احتیاج خود را از خارج از کشور تأمین می­ نمایند.

ایران سرزمینی با تنوع آب و هوایی و گونه های گیاهی منحصربفرد اما خام فروش، پتانسیل بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و وسعت سرزمین ایران باعث شده تا کشور ما به یکی از کشور های مورد توجه در زمینه کشت و پرورش گونه های متعدد گیاهان دارویی تبدیل گردد و البته تعداد قابل توجهی از گونه­ ها بومی ایران هستند. با این وجود، بدلیل عدم توجه به توسعه فناوری و سرمایه­ گذاری مناسب، این محصولات و صنایع تبدیل آن به فرآورده­ های ارزشمند مانند مواد مؤثره گیاهی، اسانس­ های مختلف و عصاره­ ها که از ملزومات صنعت داروسازی، غذایی و آرایشی-بهداشتی هستند، مغفول به جای مانده است. در حالیکه گیا هان دارویی کشت شده در ایران به راحتی می ­تواند جوابگوی صنایع کشور باشد اما تقریبا همه صنایع نامبرده، احتیاج خود را از خارج از کشور تأمین می ­ نمایند. از یک سو، گیا هان ارزشمند کشت شده در کشور بصورت خشک صادر می ­شوند و از سوی دیگر، مواد استحصال شده از همین گیا هان با قیمت چند برابری از اروپا، ترکیه، چین و هند مجددا وارد می ­شوند، اتفاق مشابه با رویه فروش نفت خام. لذا، به نظر می ­رسد، توجه و سرمایه­ گذاری برای رشد و توسعه فناوری­ ها و صنایع تبدیل، در زمینه فرآوری گیا هان دارویی از ضروریات کشور است.

دانشگاه صنعتی شریف، با توجه به شناخت جایگاه و اهمیت خود در صنایع گوناگون، همیشه از ایده­ های نو در جهت کارآفرینی، فراوری و رونق مالی کشور، در قالب استارت آپ­ ها و شرکت­ های دانش­بنیان، در زیر مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه حمایت کرده است که حاصل آن تعدادی از استارت آپ­ ها و شرکت­ های دانش­بنیان معروف حال حاضر است.

هم جهت با اهداف دانشگاه در حمایت از افراد مستعد و ایده­ های فناورانه، شرکت کناد، مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، ایده استحصال، فرآوری و تبدیل گیاهان بومی ایران به محصولات ارزشمند، کاربردی و پایه صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی را، طی چند سال گذشته با همت و بهره­مندی از پشتوانه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه و محققین جوان و پرتلاش، با جدیت دنبال کرده است که نتیجه آن محصولات متعدد شامل عصاره­ های گیا هان بومی ایران، اسانس­ های کاملا ارگانیک عاری از هر گونه مواد شیمیایی و مواد مؤثره گیاهی مانند ژرانیوم، منتول، لینانول و لیمونن کاملا خالص است که در صنایع مختلف کاربرد دارند و هم اکنون از خارج از کشور تأمین می ­شوند. بعلاوه این شرکت نوپا، در مدت زمان کوتاهی توانسته علاوه بر استحصال مواد پایه صنایع یاد شده، با فرموله کردن ترکیبات فراوریی خود، محصولاتی با کاربرد های متنوع آرایشی و بهداشتی که در زندگی روزمره اغلب ما، استفاده می ­شوند، فراوری کند. این فراوریات شامل انواع خوشبونماینده و اسپری هوا، انواع خوشبونماینده­ های ماشین، انواع روغن­ ها و شمع­ های آروماتراپی می ­شوند که نه تن ها با محصولات مشابه خارجی از نظر کیفیت قابل رقابت هستند بلکه برخلاف آن ها که از مواد کاملا شیمیایی ساخته شده­اند، برخاسته از دل طبیعت و کاملا ارگانیک، سازگار با بدن انسان و محیط زیست بوده و در استفاده بلند مدت آسیبی وارد نمی­نمایند، با ورود به مجموعه کناد رایحه خوش طبیعت کاملا حس می ­گردد.

دستاوردهای شرکت کناد در بومی­ سازی این صنعت ارزشمند، نه تنها مانع خروج ارز از کشور برای واردات این ترکیبات می ­گردد بلکه در صورت حمایت نهادهای داخلی و سرمایه ­گذاری مناسب، امکان صادرات گسترده آن نیز فراهم می ­گردد. محصولات فناورانه ­ی شرکت کناد در قالب نمایشگاه دستاورد های فناورانه دانشگاه صنعتی شریف در روز دانشجو با حضور رئیس جمهور، معاون علم و فناوری و عتف و نمایشگاه دستاورد های فناورانه پارک علم و فن­آوری دانشگاه صنعتی شریف در هفته پژوهش با حضور وزاری محترم نیرو، صمت، رئیس محترم سازمان ملی استاندارد ایران و هیئت رئیسه محترم دانشگاه، در میان انبوه استارت­آپ­ ها و شرکت­ های دانش ­بنیان، مورد توجه همگان نهاده شد.

این امر نشان می ­ دهد با تکیه به جوانان دانشمند کشور و سرمایه­ گذاری مناسب بر روی فناوری­ های روز جهان، یاری به فراوری صنعتی و نیمه صنعتی گیاهان دارویی بومی در قالب مزارع کشت و صنعت، نه تنها کشور از وارادات محصولات حاصل از فرآوری گیاهان دارویی بی­ احتیاج می ­گردد، بلکه صادرات این محصولات ارزشمند بجای گیاهان دارویی خشک و خام می ­ تواند به رونق مالی کشور یاری کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: cloobagahi.ir شناسه مطلب: 1943

به "ایران سرزمینی با تنوع آب و هوایی و گونه های گیاهی منحصربفرد اما خام فروش، پتانسیل بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران سرزمینی با تنوع آب و هوایی و گونه های گیاهی منحصربفرد اما خام فروش، پتانسیل بزرگ فرآوری گیاهان دارویی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید